Fiqh Aulawiyat? Apa tu?


Bismillahirrahmanirrahim.

Alkisahnya bermulaaaaa.......
Seminggu yang lepas ifah dan geng alumni NAIMIANS rancang untuk adakan satu liqa bersama murabbi sekolah kami. So, dengan izin-Nya planning punya planning bagai nak rak last-last setuju untuk adakan liqa tu seperti butiran dalam poster kat bawah ni.


TAPI, apa pulak kaitannya liqa ni dengan fiqh aulawiyat? Haaa, sabor2, nak cerita la ni :)

Nak dijadikan ceritanya, jengg jengg jengggg..........
Bila tiba hari kejadian, tengah ifah sesiap nak pergi liqa tu, ayah datang bilik bagitahu mama tak sihat and tak boleh bangun. Allahh, time tu automatik terkedu seketika. Rasa keliru dan bersalah. Masakan ifah nak cancel program tu on the spot macam tu  jer sedangkan ifah dah janji dengan semua dan ifah antara ajk program tu. Tapi mama lagi perlukan ifah. Kalau ifah pergi, siapa nak jaga mama. Ottoke?  (what should i do? *korean)

So, disini bermulanya ifah kena gunakan ilmu yang ifah belajar sebelum ni iaitu fiqh aulawiyat. Antum faham tak apa itu fiqh aulawiyat? Fiqh aulawiyat ini adalah kita mengutamakan apa yang lagi utama, fahimtum? 

Takpe, demi sahabat pembaca, disini in sha Allah ifah huraikan sedikit tentang fiqh aulawiyat yer, selebihnya nanti ifah buat entri lain sebab nota rujukan ifah tertinggal di rumah sewa di perlis, so tak ada sumber rujukan. Sorry nah, now lets check it out!



Fiqh aulawiyat berasal dari 2 perkataan yang digabungkan iaitu fiqh dan juga aula. Fiqh bermaksud pegetahuan yang mendalam dan aula ialah yang terlebih utama. Maka pengertian fiqh awlawiyat ialah memahami apa yang paling utama daripada beberapa perkara dari sudut pelaksanaan.

Ini bermakna memberikan hak keutamaan didahulukan pada perkara yang mesti didahulukan daripada perkara yang lain yang utama dikemudiankan, sesuai dengan masa dan waktu perlaksanaannya. Atau secara mudahnya disebut sebagai mendahulukan sesuatu yang lebih penting kerana yang lebih penting iatu lebih penting daripada yang penting.

Al-Fadhil Dr. Yusuf al-Qardawi memberikan takrif Fiqh Awlawiyat sebagai,
“menetapkan sesuatu pada martabatnya, tidak mengkemudiankan apa yang perlu didahulukan atau mendahulukan apa yang berhak dikemudiankan, tidak mengecilkan perkara yang besar atau membesarkan perkara yang kecil”.

So, setelah merujuk kepada fiqh aulawiyat tu, ifah memilih untuk tinggal dirumah untuk jaga mama. Yela, apa guna jugak ifah pergi liqa tu kalau hati tidak tenang fikirkan keadaan mama kan. Liqa dan sahabat boleh dicari lagi, tapi mama kita ada sorang jer kan. One more thing yang kita kena ingat, keredaan Allah itu terletak pada keredaan kedua ibu bapa. So, apa guna hidup kalau tak dapat kedua-dua keredaan tu kan :)

Sekian sahaja entri ifah untuk kali ni, sehingga kita jumpa lagi sahabat. Salam syawal ! Wassalam ^_^

2 comments :

PeRdU cINta said...

Berkat jaga mama..insha Allah akan ada rezeki lain nanti ye..aminn..

Unknown said...

@PeRdU cINta na'am ukhti, in sha Allah. Berkat dari ibu bapa itu tunjung kajayaan hidup kita kan :)