You're so Special

Bismillahirahmannirahim.
Lama tak menulis berkongsi ibrah.
Saya teringat ketika pengajian di pondok baru-baru ini. Ada seorang sahabat ni pelajar USIM. Saya lihat ada sesuatu yang 'special' pada dirinya.
(Juga sedang cuti semester). 
Ketika hari pertama lagi saya mula mendaftar, saya selalu pandang dia senyap-senyap. 
Sebab apa ?
Sebab saya tertarik bila nampak dia dan Al-quran sangat 'susah' untuk dipisahkan. Subhanallah! 
Dia selalu duduk tepi. Dia jarang bising. Dia tak bercakap melainkan bercakap hanya bila disoal, dia tak bersuara melainkan jika ada lafaz baitnya hanya berkaitan kepada perkara-perkara yang mengingatkan kepada Allah sahaja. 
Akhlak yang dibawanya, akhlak mahmudah.
Satu petang ketika waktu beriadah. Selepas talaqi, ada adik bercerita kepada saya.
" Kak tahu tak nama kakak tu (sambil menuding jari pada sahabat tadi)." 

" Tahu. Kak Amalina "
Saya senyum.
" Tadi adik bercerita dengan dia pasal lelaki. Dia banyak diam, dan angguk. Selalu senyum. Baik kakak tu. "

" Oh yeke. . Cerita pasal apa je ? "
Saya reply masih dalam keadaan fokus memandangnya. 
" Banyak topik kak. Tapi dia banyak diam je. Yang adik ingat, kakak tu ada cakap kalau macam dia nak tengok facebook, instagram, youtube, atau apa-apa je yang lain dia mesti pakai tudung tutup aurat."
Saya mula pelik.
Tertanya-tanya. Kenapa dan kenapa ?
Lantas saya bertanya lagi,
" Kenapa begitu ? "

" Kakak tu cakap, kalau dia buka facebook misalnya, kalau kebetulan terscroll gambar lelaki di newsfeed, atau ada wajah-wajah lelaki bukan mahram di media sosial, dia rasa berdosa pada Allah. Umpama lelaki yang ada dalam fb itu melihat dia free hair. Kalau dia tutup aurat, hati dia tenang, dan cepat-cepat alihkan pandangan pada tempat lain. Rasa malu pandang wajah-wajah lelaki bukan mahram walaupun hanya di media sosial. Adik dengar kakak tu cakap, adik menangis kak. Kakak tu cerita sangat lembut, dan sampai kat hati adik. "
Masya Allah.
La hawla wala quwata illa billah.
Demikianlah terkelunya lidah ini. 
Refleks diri ketika itu.
Ya Allah mata aku lihat ini dan ini. 
Ya Allah telinga aku dengar ini dan ini.
Ya Allah mulut aku kata ini dan ini.
Ya Allah hati aku sangka ini dan ini.
Ya Allah tangan dan kaki aku buat ini dan ini.
Ya Allah.
Sudikah Kau pandang aku ?
Then after all, 
How many times a day do we seed tawbah from Allah SWT in one day ? 
How many times do we ask His forgiveness ? 
Ya. Dari situasi itu, Saya tahu.
Saya wanita 'yang mana'
Moga Allah ampunkan kita.

Kak Hassanah

No comments :