Rinduku Saat Subuh Menyapa :')

kkrriiiinggg ! kkriiinggg ! kkrriiiinggg ! jam loceng mula bernyanyi menandakan pukul 5 pagi.

ikutkan nafsu, tutupkan ajer jam itu dan sambung tidur kembali tapiiii....

entah datang dari mana timbul bicara berbisik, 'aku kena bangkit ! aku dah berniat semalam ! bangkit ! bangkit !'

mata mula dibuka. kaki mula mengatur langkah dari selimut menuju ke pintu dan disarungkan selipar dijejari kaki.

kalau bukan kerna fikiran yang masih dalam awangan, dengan situasi sekitar yang sangat sunyi dan dingin, semestinya naluri akan menghalang kaki dari melangkah seorang diri untuk mengambil wudhuk. tapi alhamdulillah, bukan itu yang terjadi tika tuh.

suasa diam dan sepi dalam bilik, dengan bertemankan lampu meja risau roomates akan terganggu, lantas tangan mencapai sejadah dan dihampar mengadap kiblat, kain sembahyang mula dipakai dengan rapi. alhamdulillah, Allah kurniakan kudrat saat itu untuk bersujud menemui-Nya.

selesai menunaikan sunnah, kerna berbakikan beberapa minit sebelum masuknya waktu solat subuh, hati mula terdetik untuk membaca al-mathurat. tanpa berlengah, tangan mencapai naskhah al-mathurat yang tersimpan rapi dalam laci. naskhah yang masih ku ingat, dihadiahkan oleh seorang ustaz saat dibangku tingkatan satu :')

dengan izin-Nya, alhamdulillah oleh kerana sudah terbiasa dengan peraturan asrama tika dibangku sekolah yang mewajibkan al-mathurat dibaca setiap petang, hati sudah terpaut dengan ayat-ayat suci dalam al-mathurat dan terusan menjadi hafalan dibibir mulut.

dimulakan bacaan al-mathurat dengan ummul kitab al-fatihah, sambil mata mula membelek maksudnya dan ditafsirkan didalam hati. selesai membaca ummul kitab, diteruskan lagi bacaan dengan surah-surah dan ayat-ayat suci yang seterusnya sambil mata terus meneliti maksud yang terkandung.

tiba satu detik yang bagiku tenang seluruh alam, hati bagai ada yang mengusik. mata mula berkaca, subhanallah ! apakah petandanya semua ini? diteruskan bacaan tanpa sebarang gangguan. 

 Subhanallah !Alhamdulillah ! Allahuakhbar ! tidak semena-mena, dipertengahan al-mathurat dibaca, airmata turun mencurah-curah. hati tenang tapi sebak, bagai ada suatu perasaan yang aneh hadir dalam diri. Allahhh, saat itu, tika itu terdetik terbayang segala dosa-dosa yang pernah aku buat selama ini. 

ya Rabbi, hinanya aku dimata-Mu. alphanya aku selama ini ya Rabb. siapakah aku dimata-Mu? jika diperlihat segala amalanku, dosaku nescaya mungkin dosa yang berat menggunung. Allahurabbiiii :'(

selesai mengamati seluruh ayat suci yang terkandung, airmata masih laju mengalir, menangis ku teresak-esak dalam kegelapan yang hanya tertemankan cahaya malam. tapi bukan kegelapan disebalik cahaya malam yang ku risaukan tika itu, tapi sebaliknya cahaya imanku, Allahuu ya Allahh :'(

ya Allah Rabbul Izzati, sungguh ku merindui-Mu, sungguh aku merasakan lemah dihadapan-Mu. sungguh aku malu berhadapan dengan-Mu. ampuni aku ya Rabb, ampuni dosaku yang telah lalu. dosa aku sebagai hamba-Mu yang alpha tentang hakikat kewujudan aku dimuka bumi ini. Allahh, ku tersungkur dilembah kehinaan yang aku bina sendiri, berikan aku kekuatan untuk kembali bangkit demi rahmat dan inayah-Mu ya Allah. airmata terus terusan mencurah. al-mathurat dipeluk seeratnya.

satu tika azan subuh mula berkumandang, dan dirasakan perasaan aneh itu perlahan-lahan berlalu. perasaan yang aku sendiri tak mampu nak gambarkan dengan kata-kata tapi hakikatnya sungguh sungguh dan sungguh menenangkan dan senang. demi Allah, aku mula merindui saat itu, detik itu ya Allah. saat Engkau menyapa dalam naluri hati, saat hanya Engkau yang memenuhi jiwa dan raga. sungguh detik itu yang pertama dalam sejarah diri dan demi Kebesaran-Mu aku mengharapkan itu juga bukanlah detik yang terakhir untukku rasai dan alami sepanjang hidup ini. demi-Mu ya Rabb, aku yang hina ini masih mengimpikan detik itu kembali, saat dimana subuh menyapa....... :'(

saat dan detik yang ifah kisarkan dalam entri kali ini ifah alami sendiri semasa di kolej matrikulasi pulau pinang. dan alhamdulillah, ifah kongsi dan cuba coretkan yang terbaik sebagai perkongsian buat antum semua. ingatlah sahabatku sayang, sememangnya kita hamba-Nya yang tak pernah lepas dari melakukan kesilapan tapi itu bukan bermaksud kita sudah tak layak untuk mempunyai impian menjadi dan berubah kearah yang lebih baik. tak salah punya impian asalkan ia seiring dengan usaha dan tawakal tualaAllah. akhir coretan tok kali ini, yang baik itu datang daripada Allah dan yang kurang itu datang dari-Nya jua tapi disandarkan pada diri ifah yang serba lemah ini. wassalam :')

No comments :