Keburukan Pearl atau Bubble Tea


salam hujung minggu sahabat readers. in sha Allah, inspirasi tok kali ni ifah nak share 1 lagi info yang amat penting tok pengetahuan korang semua. honestly sebelum ni ifah pernah terdengar ura-ura mengenai keburukan pearl or bubble tea, tapi ifah masih teragak-agak tentang sesahihan tersebut. so, lepas baca beberapa sumber artikel berhubung kes nih, hasilnya korang boleh baca sendiri. semoga perkongsian ni dapat membuka mata korang untuk membuat pilihan yang lebih elok :)

  1. Memakan pearl atau bubble tea adalah sama dengan memakan plastik kerana Pearl dibuat dari serbuk casava yang membawa kepada kerunan sianida.
  2. Protein Sekoi(Mullet) di tambah didalam ramuan pearl ini untuk menambah kekenyalan dan ketahanan pearl. Protein Sekoi(Mullet) ini adalah sejenis bedak plastik and again, it is a plastik!!! Plastik tidak boleh dihadam oleh badan kerana PLASTIK adalah TOKSIK maka ia akan menjadi bahaya didalam tubuh badan kita.
  3. Menurut pakar-pakar, terdapat banyak mineral berbahaya didalam penggunaan pearl ini antaranya plumbum, arsenik, tembaga dan banyak mineral berbahaya yang akan membawa kepada penyakit jantung dan pembuluh darah, Barah, Asma, memjejaskan IQ kanak-kanak dan lain-lain kombinasi penyakit yang merbahaya.


  4. Pengambilan berlebihan akan memberi pelbagai kesan kepada kesihatan kita seperti kerosakan buah pinggang dan sakit jantung.
  5. Bukan sekadar wujudnya karsinogen biphenyls aspolychlorinated, ada juga bahan lain seperti styrene, acetophenone dan brominated yang mana seharusnya bahan itu tidak ada dalam bahan makanan. Menurut pengkajinya, Manfred Moller bahan tersebut secara perlahan akan mengganggu kekebalan tubuh, gangguan sistem reproduksi, kerosakan sistem saraf dan kekacauan sistem endorkin.
  6. Menghisapnya melalui sedutan yang besar, bebola kenyal itu akan masuk ke saluran pernafasan dan paru-paru. Atas faktor kesihatan, Jerman sudah mula memperingatkan masyarakat untuk menghindari produk itu.
bagi korang yang ingin mengetahui info yang lebih tentang pearl/bubble tea nih, boleh KLIK SINI. always remember ! islam sentiasa ingin yang terbaik buat umatnya, wassalam :)

4 comments :

Fatin Diana said...

naib baik FD selalu minta org tu tak masukkan pearl. sbb FD memang takkan makan pearl tu masa beli bubble milk tea ni. nice info

Badrina Ibtisam said...

terima kasih atas perkongsian ini..

nak makan apa2 pun kena berhati-hati. make sure kita makan makanan yg halal dan baik.

Unknown said...

@Fatin Diana honestly, ifah antra org yg paling suka mkn pearl. tp lpas bca artikel, huhss xsanggup dah na mkn -_-

Unknown said...

@Badrina Ibtisam sama-2. yup ! ifah stuju 202% :)